torstai 29. elokuuta 2013

Introverttius

Hei, olen Kpos, ja olen introvertti. Olen ollut ilman ihmiskontakteja 3 tuntia.
Osaan nykyisin olla jopa päivän sosialisoimatta siten, että siitä ei seuraa itsesyytösten ryöppyä. Aiemmin yksinolo alkoi ahdistaa, johtuen ehkä siitä, että oma itsetunto oli aivan liian alhainen. (Vieläkään se ei ole huipussaan, eikä varmaankaan tule saavuttamaan sitä.) Itsetunnon puutteen vuoksi oman itsensä vertaaminen muihin oli vallitseva ajatusmalli, jolloin esimerkiksi viikonloppujen kännireissujen Facebook-päivitykset olivat omiaan syöksemään mielialan pohjalukemiin. "Noilla on hauskaa, koska ne on niin sosiaalisia."
Tuo itsesyytöksissä rypeminen luo deduktiivisen noidankehän masentuneeseen mieleen: Muilla on "hauskaa", koska he ovat "sosiaalisia". Koska heillä on "hauskaa", he ovat hyvää seuraa. Minä en ole "sosiaalinen", siispä olen huonoa seuraa. Tällaisella ajatusmallilla ei tule otettua yhteyttä muihin. On vain odotettava, että joku "alentuisi" soittamaan.


Ihminen on sosiaalinen eläin. Kaikki ovat sosiaalisia. Toiset vain kaipaavat lähelleen vain muutamia ihmisiä melko harvakseltaan, toiset eivät kykene olemaan tuntiakaan ilman ihmiskontaktia. Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään.


Nyttemmin olen hyväksynyt introvertin luonteeni, eikä se, että olen yksin neljän seinän sisällä perjantai-iltana, kun osa tutuistani juopuu ihmismassojen keskellä, ole enää häiritsevää. Päinvastoin; en edes nauti baareissa käymisestä, joten miksi pitäisi pakottaa itsensä muottiin, johon ei pysty sopeutumaan? Koska muutkin niin tekevät?

Baareista ongelmallisen paikan itselleni tekee se, että muut siellä näyttävät niin vapautuneilta, niin ei-minunlaiselta. Siksipä ahdistunkin; tuntuu, että muut eivät yksinkertaisesti pysty ymmärtämään omaa ajatusmaailmaani, ettei sieltä pysty löytämään hengenheimolaisia (lukuunottamatta ne ihmiset, joiden kanssa sinne menen). Aivan kuin astuisi toiseen maahan, jonka kulttuuri ja käytösmalli poikkevat täysin omista.

Minkälaisesta sosialisoinnista siis itse nautin? Yleensä muutaman hengen kanssa yhdessä tekemisestä; liikunnasta, musiikista, syömisestä, puhumisesta.

Jos se on epäsosiaalista, niin olkoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti